Kvinneskikkelse med Overflødighetshorn
Fontenen i støpejern er laget hos firmaet A. Durenne i Paris i perioden fra ca. 1860–1900 – etter stiltrekk å dømme helst mot slutten av århundret. Durenne var ett av de to fremste støperier i Frankrike, som igjen var det helt dominerende land i produksjonen av støpejernornamenter til offentlig bruk.
Fontenen er sammensatt av enkelte ledd som hver for seg finnes i firmaets katalog fra 1870-årene. De forskjellige elementene kunne kombineres nokså fritt innbyrdes. Vi har et katalogblad som viser kvinnefiguren i fire forskjellige utførelser – som lykteholder med overflødighetshorn eller som fontene med vannsprutende konkylie, eller speilvendte versjoner av begge. Katalogen har også en illustrasjon som viser figuren på en helt annen sokkel og med et annet basseng.
Kvinneskikkelse med Overflødighetshorn ble avduket 3. mai 1994 av direktør Svein Meinich, Oslo kommune og Christian Ringnes. Barn fra Folkemuseets barnehage og Norske Folkemuseums Dansegruppe deltok under avdukingen.
Vår fontene er kjøpt hos en antikvitetshandler i London, som selv kjøpte den fra Frankrike for ca. 10 år siden. Dens tidligere tilværelse er lite kjent. Men det at den alltid ser ut til å ha vært malt dyp grønn – som etterligning av irret bronse – tyder på at den har en fortid i offentlig miljø. Tradisjonen på kontinentet har vært grønnmalt støpejern på offentlige plasser og parker, mens tilsvarende produkter i private omgivelser gjerne har vært hvitmalte for å ligne marmor.
Akkurat hvor fontenen kommer fra og har stått før vet vi ikke. Det viktige er at støpejernfontener var masseproduserte artikler som fra støperier i Frankrike eller England ble eksponert til hele verden. Mange havnet i Norge, hvor de finnes eller fantes i en rekke av våre byer. Også hovedstaden Kristiania hadde sine støpejernfontener på offentlige plasser. De som tidligere sto på Youngstorget og på St. Olavs plass har mange likehetstrekk med vår fontene. Begge fontenene er senere forsvunnet. Vi har brukt disse to som forbilder ved anskaffelsen og utformingen av fontenen på torget på Folkemuseet.
Støpejernfiguren med sokkel og skål er plassert i et sirkelrundt basseng med kant av hugget granitt, slik tradisjonen forlanger, om enn noe forenklet i utførelsen. Kvinneskikkelsen med Overflødighetshorn er plassert i øvre hjørne av torget fremfor en sentral eller aksial plassering for å gi helheten et mykt og uformelt preg og skape et motstykke til kiosken i den andre hjørnet. Med denne plasseringen på Norsk Folkemuseum, blir fontenen et blikkfang for alle som kommer inn på torget, uansett adkomstretning.
Ønsker du å lese mer om Norsk Folkemuseum: Norsk Folkemuseum.
Aubin Antoine Durenne
Født 7. juli 1822–12. juli 1895, var en fransk produsent av støpejern og bronse som var aktiv i Frankrike, spesielt i Paris, på midten til slutten av 1800-tallet. Han ble utdannet ved l’Ecole des arts et metiers i Angers i 1841 og l’Ecole des Beaux-Arts i 1842. I 1847 kjøpte Dureene et lite støperi, i nærheten av der han bodde, ved Sommevoire, nær Val d’Osne-verkene, Haute-Marne, Frankrike. Firmaet hans, med samme navn, var aktivt mellom 1847 og 1930, og er spesielt kjent for sitt dekorative jernverk og overnaturlige størrelse, støpte dyreskulpturgrupper av jern og bronse, eksempler på disse kan finnes i flere britiske historiske parker og hager. Durenne ble utnevnt til ridder av Æreslegionen etter verdensutstillingen i London i 1862, og deretter, etter verdensutstillingen i Wien i 1873, ble han forfremmet til offiser av samme orden den 7. juli 1874.