Christian IV’s hanske
Gjennomfartsåren har igjen blitt torv med en fontene i sin midte. Vakker og åpen bindes festningsområdet sammen med Karl Johan aksen. Og historien er på en måte bygget opp igjen, på nytt. Man føler seg hensatt til Roma og Paris med sitt yrende folkeliv, sine mange kafeer og biler som kjører rundt fontenen med sin sirkulære form. Det pulserer på historisk grunn.
I 1997 opparbeidet Eiendomsspar torvplassen, og donerte skulpturen Hansken, laget av kunstneren Wenche Gulbransen, til Oslo by.
Idéen til hansken har en historisk referanse. Gulbransen «stjal» barokkhansken fra Christiania IV’s statue fra Stortorvet, tilbake til Christiania Torv og bydelen Gamle Christiania. Det er jo her den vitterlig hører hjemme. Hun grep fatt i gesten hvor Kongen pekte at her skal byen ligge. Det har jo med identitet å gjøre. At Christian IV står på Stortorvet, er jo helt feil. Stortorvet lå utenfor byen, den gangen. Kongen sto aldri der i 1624. Byen skulle ligge i Kvadraturen, sammen med sin fontene.
Fontenen skal gi inntrykk av en byport og en sterk hånd, der vannet renner på tre forskjellige måter. Dysene løfter stenen med hansken, portalen er en regnharpe med tynne strenger, og vannet sildrer over kanten og ned på utsiden. Frodig og rikt, som et overflødighetshorn.
«Her skal byen ligge sa Kong Christian IV, og slik ble det!»
Under åpningen 30. april 1997 åpner Hans Majestet Kongens Garde, utkledd i Akershus-uniformer, med fanfare hvor Christian Ringnes kommer ridende stolt som en hane i Kong Christian IV’ stil, med fjær i sin store flotte hatt. Han slenger hansken i bakken, og markerer «Her skal byen ligge» til stor begeistring for de frem-møtte. Ordfører Per Ditlev-Simonsen har den ære av å avduke Christian IV’s hanske, mens dansere fra Folkemuseet danser rundt fontenen.
Christian Ringnes ønsker alle fremmøte velkommen til åpningen, og byr alle inn til Legeforeningens kantine for servering, og hvor det musikalske innslaget blir utført av Annbjørg Lien, Aage Kvalbein og av Toralv Maurstad som kåserer.
Historien om Christiania Torv
De protesterte alle som en – Oslo borgerne – og sa Kong Christian IV midt imot. De ønsket ikke å flytte buen etter brannen i 1624. Men Kongen stod urokkelig på sitt og pekte med bydende hånd: Her skal byen ligge! Og slik ble det. Christian IV (1577–1648) var konge i Danmark – Norge i perioden 1588–1648, og er den kongen som har sittet lengst på tronen (60 år).
Kongens by vokste frem under festningens murer med Christiania Torv, som det desiderte midtpunktet og etter hvert reiste rådhus, kirke, latinskole og flere fornemme privatgårder seg rundt Torvet. På Rådhusstrædets høyeste punkt bygget Christianias rikeste mann, rådmann Lauritz Hanssøn, byens første og flotteste hus i 1626. Og gjennom tidene har bygningen i hollandsk renessansestil vært bebodd av mange kjente personer, blant annet Henrik Wergeland, men også Universitetsbiblioteket, Deichmanske og til med Garnisonssykehuset har hatt tilhold her. I dag er det Kunstforeningen som huserer i de gamle lokaler.
Byens Raadhus ble bygget i 1641. Her har i tur og orden Magistraten, Rådhusretten og Høyesterett holdt til og i kjelleren var det fengsel. I 1927 ble Raadhuset fredet og huser i dag Teatermuseet Gamle Raadhus restaurant.
Den lave en-etasjes bygningen på Torvet kalles Anatomibygningen, fordi Universitetets medisinstudenter i mange år studerte anatomi her. Og herfra stammer et av Wergelands mest kjente dikt: «Pigen paa Anatomikammeret». Omkring 1860 flyttet den kjente billedhuggeren Brynjulf Bergslien inn og hadde bolig og atelier her i nærmere 40 år. Hans elev, Gustav Vigeland, overtok atelieret etter ham. I dag holder Unge Kunstneres Samfund til her.
På Torvet rett utenfor vinduene, var det alltid liv og røre. Og midt på torvet sto byens vannfontene – vannkunsten – med vann ført i ledning fra Akerselva. Borgerne var veldig stolte av sitt vannverk og ennå på midten av 1700-tallet ble det ansett som det beste i Skandinavia.
Like sentralt som vannkunsten var gapestokken med halsjern, som sto ved kirkedøren. Her sto også pælen eller kagen, som var forsynt med lås, halsjern og kjetting og Skarpretteren sørget for at den som skulle kagestrykes ble solid bundet før pisking. Torturinstrumentet forsvant først i 1830-årene, sammen med galgen, som ble satt opp hver gang det var offentlige henrettelser.
Og i Hellig Trefoldighetskirke tordnet danske teologer mot borgere og prester og kalte dem «mammons tjenere, satans apostler, sladrende papegøyer og babylonske buktjenere». Inntil et tordenskrall satte punktum i 1686, svidde av hele kirken, og forflyttet byens sentrum til Stortorvet. Og på kirkens tomt, den vakre Rosengården, ble det bensinstasjon og garasjeparkering tre hundre år senere.
Så godt gled parkeringen inn i miljøet at Bygningsrådet med tilslutning av Byantikvaren fattet et enstemmig vedtak om å føre opp et kommunalt parkeringshus i fire etasjer, pluss to underetasjer samt takparkering.
Det famøse parkeringshus-vedtaket ble aldri igangsatt, heldigvis. Eiendomsspar kom på banen i 1989 og ervervet Akersgata 2 (Rosengården) fra Oslo kommune. Selskapet startet umiddelbart arbeidet med en reguleringsplan for området, basert på arkitektene Erik Harstad og Torstein Rambergs vinnerutkast fra en arkitektkonkurranse i 1986. Nybygget sto ferdig i 1996 og danner et hjørne og en harmonisk overgang mellom den lave 1600-talls renessansearkitekturen og nåtidens høyere bygninger rundt. Eiendomsspar solgte bygget til Den norske Legeforening i 1997.
Akersgata 2 - Christiania Torv, har mottatt Oslo bys arkitekturpris, CITY prisen og gården er merket med et av Oslo Byes Vels blå skilt.
Oslo Byes Vel – Blått skilt
Plassen mellom Rådhusgata og Øvre Slottsgate fikk navnet i 1958, og er en del av det gamle torvet i Christian IV’s by.
Les mer
Plassen hadde vanlige torvfunksjoner, som vannpost og kjøp og salg av varer. På torvet stod også gapestokken, og det ble foretatt henrettelser her. Det årlige markedet i Christiania ble avholdt her fra 1640-årene til byens torv flyttet til Stortorvet i 1736.
Ved torvet lå byens rådhus og Hellig Trefoldighets kirke, sistnevnte ødelagt av bybrannen i 1686. I 1878 ble det her bygget en ny kirke, Johannes-kirken, av G. A. Bull i nygotisk stil. Denne ble tidlig sterkt skadet og ble nedlagt og revet i 1927. Senere ble det anlagt en bensinstasjon på stedet. I 1990-årene ble torvet rehabilitert. Sentralt på plassen kom Wenche Gulbransens skulptur «Christian IV's hanske».
Du kan lese mer om det blå skiltet på: https://www.oslobyesvel.no/blaaskilt
Oslo bys arkitekturpris 2003
14. oktober 2003 ble Oslo bys arkitektur-pris delt ut i Oslo Rådhus av ordfører Per Ditlev-Simonsen til Christiania Torv.
Les mer
Prisen ble mottatt av de svært fornøyde vinnerne, Eiendomsspar v/Christian Ringnes, 13.3 landskapsarkitekter AS, Torstein Ramberg AS og kunstneren Wenche Gulbransen.
Juryens begrunnelse:
«Plassen er preget av mye biltrafikk, men til tross for gjennom-gangstrafikken har den en klar samlende identitet. Fontenen i midten av plassen er et forsterkende samlende element og har i seg selv rundkjøringens form slik at skulpturen/ fontenen selv definerer trafikkmønsteret uten forstyrrende ekstraelementer. Ny og gammel bebyggelse markerer den kvadratiske plassen i kvadraturen, den store fontenen, samt den symbolfylte hanske-skulpturen bidrar sammen til å gi Christiania Torv en sterk stedsidentitet».
Pengegaven/sjekken som Eiendomsspar mottok for prisen, på kr 10 000, ble gitt til Bymisjonen, som gjør en stor innsats for de av oss som ikke lever på livets solside.
Cityprisen 1998
Christiania Torv fikk av Huseiernes Landsforbunds Næringsavdeling tildelt CITY-prisen i 1998.
Les mer
Begrunnelsen var:
- Christiania Torv er byens eldste torv og bebyggelsen tar hensyn til historisk kontinuitet og nåtid
- Christiania Torv løfter området og er blitt et nytt samlingssted i byens sentrum
- Christiania Torv har en brobyggende effekt mellomprivate og offentlige interesser
Wenche Gulbransen
Født 19. februar 1947. Hun har utdanning fra blant annet Kunstakademiet i Wien, Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Kunstakademiet i Budapest. Hun har vært gjestelærer på Arkitekthøgskolen i Oslo og AHO Oslo. Gulbransen har en rekke separatutstillinger fra 1974 både i Norge og utland. Hun har mottatt en rekke stipendier og er innkjøpt av blant annet Riksgalleriet samt Nasjonalgalleriet.
Du kan lese mer om hennes verk: Wenche Gulbransen.